Rugido Austral

ALBUM REVIEW: DI'AUL - EVAAVE

Un rasgo distintivo en corrientes como el doom o el sludge metal -rock pesado, literalmente hablando-, es que se trata de estilos que no se dejan gobernar por el dictamen de lo popular. Más que géneros musicales, hablamos de todo un mundo de otra época, cuyo sonido añejo en plena “era digital” descoloca a quienes jamás se han atrevido siquiera a observar lo que hay bajo la superficie. Es un mundo subterráneo en todo aspecto, con producciones discográficas de extensión pantagruélica y un desarrollo instrumental que apunta a un kilometraje desproporcionado, hasta lo absurdamente eterno.

Puede que para los iniciados y quienes llevan años sumergidos en las cloacas del sonido pesado no se trate de una novedad, tampoco tiene la intención de presentarse como tal. Y el caso de los italianos Di’Aul, nos grafica la coherencia de un género que adopta la lentitud y la producción análoga como partes de la forma en toda su definición. Todo dotado de una originalidad que en “EvAAvE” alcanza una estatura superior, sin renegar en lo absoluto de su integridad ya probada en monumentos como “Nobody’s Heaven” (2018) o el más reciente “Abracamacabra” (2022). Y es que a pesar de sus 15 años en la ruta, los de Pavia pueden jactarse de una frescura en su sello que le brinda una especie de juventud con categoría de veteranos, lo que podemos apreciar al ponerle play a un catálogo breve en cantidad pero enorme en una idea superlativa. 

La distinción de “EvAAvE” respecto a sus antecesores, es la optimización de una identidad arraigada en el sonido pesado. El martillazo inicial de “Duende“, nos sumerge de inmediato en un lodazal sónico, cuya progresión nos lleva a una sección atmosférica pasados los dos minutos y se da el tiempo para retomar con inteligencia la intensidad del comienzo. La guitarra de Lele es soberbia, tanto en la construcción del muro de riffs como en sus momentos solistas, favoreciendo la expresividad ante todo. Un detalle notable, por cierto, es que algunos solos están doblados en ambos canales, lo que potencia la emotividad en el resultado final. 

Lo que fue el primer adelanto de “EvAAvE“, en el redondo podemos apreciar su valía como una muestra de lo que es capaz de generar Di’Aul circa 2025. Y es que “Tar Wings“, pese a lo contenido en su parte inicial, aumenta la fuerza en su ataque con una fluidez magistral. Se contrastan la melodía y el movimiento reiterado, llevando la marcha lenta hacia un lugar árido. Cómo sobresale la voz de MoMo, situándose a la misma altura que sus colegas instrumentistas y exponiendo la humanidad de un conjunto que bucea en aguas peligrosas, donde no llega la luz del sol. Nos abruma la cantidad de momentos que propone Di’Aul en este lanzamiento con personalidad definitiva, la forma en que se abre hacia otros escenarios en cada capítulo. Como lo que ocurre en la siguiente “Mad Dalena“, donde Lele aporta con los matices sonoros que su instrumento le da a la pieza en favor de un propósito. Y en la voz, el despliegue de MoMo genera algo similar, sabiendo ceder extensos espacios donde Lele le brinda a la guitarra un papel fundamental en la generación de texturas, siempre entablando el equilibrio -necesario- entre la melodía y la potencia.

El aire sabbathero que le da el ‘vamos!’ a “Petricore“, es derechamente una declaración de principios. Lo que en ciertos momentos gana por atmósfera, acá le da prioridad al protagonismo instrumental. La forma en que la batería de Rex se hace notar, tanto en su beat bestial como en el manejo de tiempos, aportando al grosor de un estilo que, por muy áspero y firme que parezca, también nos pone en alerta respecto al terreno que pisamos. A destacar el poderoso coro que se repite las veces suficientes para quedar grabado a fuego en tu mente.

Si bien el lanzamiento de “EvAAvE” será en formato digital como prioridad, da la impresión de que esta placa fue concebida como una obra dividida en dos actos. O, mejor dicho, dos caras, como un vinilo. “Succubi et Incubi” inaugura la segunda parte con el ánimo en alto. Si los pasajes anteriores te refregaban en un charco de lodo, acá te levanta al punto de hacerte sentir grande y pequeño a la vez. La grandeza de la observación a tu alrededor desde la altura, y la pequeñez de quien encuentra en propuestas como la de Di’Aul una galaxia distinta en todo un universo. Puede que sea el corte más ‘amigable’ en toda la placa, pero no por ello transa su espesor. De hecho, su prosa te lleva hacia un pasaje tan fascinante como insospechado hacia el final.

La impresión que nos da el corte anterior, como parte de una de dos caras distintas en un mismo larga duración, se confirma como realidad llegando a “F.O.M.O.” donde el bajo de Jeremy ejerce como centro gravitatorio en el barrial sónico de Di’Aul. Un MoMo sólido en la voz, con esa ronquera cavernosa que, con lo justo en líricas, proyecta su timbre para decirlo todo. O la más relajada “Geosmina“, una donde los italianos dominan con seguridad el principio del doom tomando apuntes de los más aventajados Monolord. Y es que Di’Aul no tiene complejos en respirar la misma bruma lisérgica de otras agrupaciones devotas del riff lento y real. Es el encanto de un estilo en que las guitarras y el bajo, cuyas cuerdas son aporreadas derechamente hacia abajo, le permiten respirar a una batería cristalina sólida en su tarea. Un recordatorio, a todo esto, de lo poco y nada que pesa la exageración instrumental ante el recurso preciso para rebombarte la cabeza.

Cerrando la travesía, la pieza que titula el disco tiene todo eso que lo hace un placer instrumental, siempre manteniendo el hilo conductor. Literalmente, Di’Aul no se guarda nada, sino que despliega todo su amor al legado del Ejército de Birmingham. Ojo, no es el corte más largo del disco en cuanto a minutaje -no llega a los seis minutos, pero hay una categoría que se extiende hasta los recovecos más ignotos. Lo que ocurre en la recta final es puro doom, el derrumbe hasta la catarsis absoluta. Un final sin discusión.

Podemos estar seguro de que en “EvAAvE“, Di’Aul asciende al siguiente nivel respecto a su rúbrica. Reiteramos la importancia de “Nobody’s Heaven” y “Abracamacabra”, no se puede entender el sello personal de los italianos sin dichas placas. Pero “EvAAvE” equivale a un salto a las grandes ligas, por propósito y por el tiempo que se dieron para traspasar el viaje introspectivo al disco. Y es que tal como se aprecia a lo largo del álbum, hay una idea de dualidad que funciona desde el contacto entre la humanidad y las frecuencias bajas. Como sus propios creadores lo afirman, hay una reverberación que se vuelve un trance vital para entender la naturaleza dismórfica de la condición humana.

ENGLISH TRANSLATION:

A distinctive feature in currents such as doom or sludge metal -heavy rock, literally speaking-, is that they are styles that do not allow themselves to be governed by the dictates of the popular. More than musical genres, we are talking about a whole world from another era, whose old sound in the middle of the “digital age” disorients those who have never even dared to observe what lies beneath the surface. It is an underground world in every aspect, with record productions of gargantuan extension and an instrumental development that points to a disproportionate mileage, to the point of the absurdly eternal.

It may be that for the initiated and those who have been submerged for years in the sewers of heavy sound it is not a novelty, nor does it intend to present itself as such. And the case of the Italians Di’Aul, illustrates the coherence of a genre that adopts slowness and analogous production as parts of the form in all its definition. All endowed with an originality that in “EvAAvE” reaches a superior stature, without in any way denying its integrity already proven in monuments such as “Nobody’s Heaven” (2018) or the most recent “Abracamacabra” (2022). And it is that despite their 15 years on the road, the Pavia band can boast of a freshness in their label that gives them a kind of youth with the category of veterans, which we can appreciate when we play a catalog short in quantity but huge in a superlative idea.

The distinction of “EvAAvE” with respect to its predecessors is the optimization of an identity rooted in heavy sound. The initial hammer blow of “Duende” immediately plunges us into a sonic quagmire, whose progression takes us to an atmospheric section after two minutes and gives us the time to intelligently resume the intensity of the beginning. Lele’s guitar is superb, both in the construction of the wall of riffs and in his solo moments, favoring expressiveness above all. A notable detail is that some solos are dubbed on both channels, which enhances the emotionality in the result.

What was the first advance of “EvAAvE”, on the album we can appreciate its value as a sample of what Di’Aul can generate circa 2025. And it is that “Tar Wings”, despite what is contained in its initial part, increases the strength in its attack with a masterful fluidity. The melody and the reiterated movement contrast, taking the slow march towards an arid place. How MoMo’s voice stands out, placing himself at the same height as his fellow instrumentalists and exposing the humanity of an ensemble that dives in dangerous waters, where the sunlight does not reach. We are overwhelmed by the number of moments that Di’Aul proposes in this release with definitive personality, the way he opens to other scenarios in each chapter. Like what happens in the following “Mad Dalena”, where Lele contributes with the sound nuances that his instrument gives to the piece in favor of a purpose. And in the voice, MoMo’s deployment generates something similar, knowing how to cede extensive spaces where Lele gives the guitar a fundamental role in the generation of textures, always establishing the necessary balance between melody and power.

The Sabbathero air that gives the ‘let’s go!’ to “Petricore”, is directly a declaration of principles. What at certain moments gain by atmosphere, here gives priority to the instrumental protagonism. The way in which Rex’s drums are noticeable, both in their beastly beat and in the handling of tempos, contributing to the thickness of a style that, as rough and firm as it may seem, also puts us on alert regarding the terrain we are treading on. To highlight the powerful chorus that is repeated enough times to be engraved in your mind.

Although the release of “EvAAvE” will be in digital format as a priority, it gives the impression that this album was conceived as a work divided into two acts. Or, rather, two sides, like a vinyl. “Succubi et Incubi” opens the second part with high spirits. If the previous passages rubbed you in a puddle of mud, here it lifts you up to the point of making you feel big and small at the same time. The greatness of the observation around you from above, and the smallness of those who find in proposals like Di’Aul’s a different galaxy in an entire universe. It may be the ‘friendliest’ cut in the entire plate, but it does not compromise its thickness. In fact, his prose takes you to a passage as fascinating as it is unsuspected towards the end.

The impression that the previous cut gives us, as part of one of two different sides on the same full-length, is confirmed as reality arriving at “F.O.M.O.” where Jeremy’s bass acts as a gravitational center in Di’Aul’s sonic barrel. A solid MoMo in the voice, with that cavernous hoarseness that, with just enough lyrics, projects its timbre to say it all. Or the more relaxed “Geosmina”, one where the Italians safely master the principle of doom by taking notes from the most advantaged Monolords. And it is that Di’Aul has no complexes in breathing the same lysergic haze of other groups devoted to the slow and real riff. It’s the charm of a style in which the guitars and bass, whose strings are pounded straight down, allow a crystalline drum solid to breathe in their task. A reminder, to all this, of how little and nothing the instrumental exaggeration weighs in the face of the precise resource to rebomb your head.

Closing the journey, the piece that titles the album has everything that makes it an instrumental pleasure, always maintaining the common thread. Literally, Di’Aul holds nothing back, but displays all his love for the legacy of the Birmingham Army. Be careful, it is not the longest cut on the album in terms of minutes -it does not reach six minutes, but there is a category that extends to the most unknown nooks and crannies. What happens in the final stretch is pure doom, the collapse to absolute catharsis. An end without discussion.

We can be sure that in “EvAAvE,” Di’Aul ascends to the next level with respect to his rubric. We reiterate the importance of “Nobody’s Heaven” and “Abracamacabra”, the personal stamp of the Italians cannot be understood without these albums. But “EvAAvE” is equivalent to a leap to the big leagues, for purpose and for the time they gave themselves to transfer the introspective journey to the album. And as can be seen throughout the album, there is an idea of duality that works from the contact between humanity and the low frequencies. As its creators themselves affirm, there is a reverberation that becomes a vital trance to understand the dysmorphic nature of the human condition.