Rugido Austral
ALBUM REVIEW: MESSA ´THE SPIN´
Escrito por: KORGULL MCLEOD
“No nos gusta repetirnos, y constantemente buscamos un nuevo lenguaje para expresarnos, manteniendo nuestra identidad“. Así es como MESSA describe con engolamiento su estilo único e inclasificable. Y es que, por muy cliché que parezca en estos tiempos, la propuesta de los italianos le ha brindado al circuito subterráneo una luz que nos guía como antorcha hacia posibilidades tan impensadas como enormes en su resultado. En su tripleta discográfica conformada por “Belfry” (2016), “Feast for Water” (2018) y “Close” (2022), el “Scarlet Doom” -o ‘doom escarlata’, como sus creadores lo han definido- se levanta como una muestra de eclecticismo que va de la mano con la necesidad de expresar una idea o un estado de ánimo. Todos elementos potenciados por un sentido instintivo que responde a los giros tanto de estilo como de ánimo, lo que hace de cada trabajo un mundo aparte dentro del universo escarlata que Messa ha construido a su imagen y semejanza.
El ‘Scarlet Doom’ que ejerce Messa es una mezcla de estilos absorbidos desde el jazz y el blues, en algunos pasajes variando entre el punk y el rock progresivo. Incluso por ahí la bruma del dark ambient y la crudeza del black metal se destilan como el vapor del licor recién servido. Por otro lado, somos claros respecto a una banda que, dentro de la coherencia de su estilo, hace del minimalismo un principio inquebrantable, traducido en la única regla imperante en la ética de trabajo de Messa: “Si escuchas lo mismo dos veces, es suficiente. ¿Tres veces? Se vuelve aburrido“. Y dicha regla es la base para obtener frutos como los que componen “The Spin“, cuarto redondo de los de Padua y cuyo nombre -“el giro”, traducido al español- te puede hacer una idea más que clara respecto a esta nueva incursión.
Lo primero que notamos en este nuevo giro discográfico de Messa -ojo, editado por el histórico sello Metal Blade-, es la adhesión de un nuevo elemento, como lo es el rock gótico. Y el sintetizador latente in-crescendo que arranca “Void Meridian” nos muestra a una agrupación que, literalmente, se sumerge en un terreno quizás no explorado con antelación, pero que la banda abraza por la urgencia interna de involucrarse en una época irrepetible. Por ende, notamos de entrada una caminata a través del rock gótico en sus raíces, sin verse obligados a lucir una chapa ajena o encajar en algún movimiento derivado.

Por eso es que “Void Meridian” funciona y sorprende a la primera, porque hay una atmósfera y narrativa que denotan de manera cristalina el propósito de Messa circa 2025. De igual forma, la siguiente “At Races” aumenta los bpm con su cabalgata ligera, llegando pasados los 2 minutos y medio a un valle de tristeza que contribuye a la vastedad de un terreno espeso, uno donde no es llegar y poner un pie, sino conocer ese terreno sin desbarrancarse. Se entiende, por lo tanto, su elección como primer single, y en el contexto del disco, funciona de manera eficaz.
Si el sintetizador luce su protagonismo desde el amanecer de “The Spin“, “Fire on the Roof” lo acentúa de la misma forma en que las guitarras a cargo de Alberto y Marco se unen para la explosión de energía con que Messa expone su estado de gracia. Empieza como la banda sonora de un drama y, de inmediato otro bombazo de melodías potentes, con un trabajo armónico que cunde su presencia en base a lo justo en recursos de producción y el máximo en ideas frescas. El despliegue de Sara en la voz es extraordinario en toda la placa, pero tanto en este corte como en la siguiente “Immolation” se da el punto para remarcar la firmeza y seguridad rebosantes en su registro. Es llamativo, incluso chocante, escuchar a Sara afirmando que, durante el proceso de The Spin, expuso su salud mental para lograr el resultado deseado. No es solamente ‘cantar bien y atinarle a cada nota’, sino traspasar al canto la honestidad de sus palabras, lo que resulta en la obtención de nuevas cotas artísticas.

Si bien en The Spin la huella de The Sisters of Mercy y Killing Joke es un rasgo omnipresente, “The Dress” tomas prestadas algunas cosas de Dead Can Dance, y la vena jazzera de John Coltrane, en el corazón de la pieza, entabla un enlace entre el fulgor creativo del presente y el temple imperial de sus antecesores. Aquí es donde Messa le saca el jugo a la narrativa y la atmósfera como elementos vitales en el efecto liberador de su distintivo. Y lo mejor de todo, es que las referencias mencionadas no se quedan ahí, sino que aparecen incorporadas al ADN de una banda que se sumerge en una época determinada en la historia del rock, y resurge en la superficie de los ’20 con un lenguaje consolidado.
Si bien Messa ya ha probado con elementos acústicos en sus trabajos anteriores, la guitarra slide al inicio de “Reveal” es de esas locuras que resaltan el sello de los italianos como una banda que recurre a lo impensado en favor de su propia matriz creativa. Un toque de folk-blues a la usanza del Delta del Mississippi -pensemos en leyendas como John Lee Hooker-, para darle paso a una descarga eléctrica de riffs lacerantes. Messa jamás reniega de sus raíces ligadas al doom. Más bien, optimiza su sonido base para hacerlo encajar con fluidez en una placa que se atreve a dar el paso hacia lo ignoto. Y como broche de oro, los 8 minutos y 45 segundos de “Thicker Blood“, una pieza que no se limita a resumir el concepto sonoro de “The Spin”, sino que nos señala hacia dónde apunta la aguja artística para una banda que obedece a los aromas que sigue su propio olfato.
Quedémonos un poco en “Thicker Blood“, la última estación del álbum, y la más extensa. Es la pieza más grande del disco, no solo por minutaje, sino porque te hace sentir pequeño, como un punto microscópico en la inmensidad cósmica de nuestra realidad. Al mismo tiempo, te engrandece gracias a su carga emotiva. Una dualidad de sensaciones que sólo es posible en instancias donde se muestra a la banda de cuerpo completo, precisamente en la pieza que clausura de manera sentenciosa un disco de calibre astral. Incluso podríamos dedicar párrafos completos a lo que Sara, Alberto, Marco y el baterista Rocco se mandan en conjunto, pero lo que logran cuatro músicos haciendo simbiosis en torno a un objetivo en común, habla y dice mucho más que cualquier análisis clínico.
Cuando los 41 minutos y 47 segundos de “The Spin” llegan a su punto final, queda la sensación de haber traspasado un umbral hacia un lugar que pocos se atreven a visitar en el metal. Pero, y esto debemos ser claros, la gracia de una banda con las dimensiones de Messa no está solamente en el eclecticismo de su estilo, sino en la búsqueda perseverante en base de la expresividad. Y es cosa de leer las letras, donde el amor imposible y maldito, el autosabotaje, la renuncia a uno mismo y el retorno del ser son temáticas presentes a lo largo de su repertorio, alcanzando en “The Spin” un nivel de probidad que en el directo se transforma en un trance curativo.
En el periodismo musical se tiende a hablar mucho de ‘obras maestras’, y la metáfora es un recurso que funciona hasta cierto punto. El problema es la falta de recursos literarios para describir aquello que no podemos ver tangiblemente, lo que nos permite definir una obra maestra en su esencia. Desde aquella óptica, “The Spin” tiene todo lo que lo hace un trabajo de naturaleza superlativa, como todo su catálogo anterior. Hay una hilera de subidas y bajadas, como en los empinados cerros de Valparaíso. Te envuelve en la reflexión y te muerde a tarascones en la carne. Te proporciona calidez maternal y, cuando menos te lo esperas, te destruye emocionalmente. Son los efectos atronadores del Scarlet Doom que sus creadores han diseñado, pulido y refinado minuciosamente en cada surco a lo largo de su discografía. No podíamos esperar menos de Messa. Mucho menos en estos tiempos.
ALBUM REVIEW: MESSA ´THE SPIN´ english version
“We don’t like to repeat ourselves, and we are constantly looking for a new language to express ourselves, while maintaining our identity.” This is how MESSA describes his unique and unclassifiable style with pride. And it is that, as cliché as it may seem in these times, the proposal of the Italians has given the underground circuit a light that guides us like a torch towards possibilities as unthinkable as they are enormous in their result. In his record trio made up of “Belfry” (2016), “Feast for Water” (2018) and “Close” (2022), “Scarlet Doom” – or ‘scarlet doom’, as its creators have defined it – stands as a sample of eclecticism that goes hand in hand with the need to express an idea or a state of mind. All elements enhanced by an instinctive sense that responds to the turns of both style and mood, which makes each work a world apart within the scarlet universe that Messa has built in his image and likeness.
Messa’s ‘Scarlet Doom’ is a mixture of styles absorbed from jazz and blues, in some passages varying between punk and progressive rock. Even there, the haze of dark ambient and the rawness of black metal are distilled like the vapor of freshly served liquor. On the other hand, we are clear about a band that, within the coherence of its style, makes minimalism an unbreakable principle, translated into the only prevailing rule in Messa’s work ethic: “If you listen to the same thing twice, it’s enough. Thrice? It gets boring.” And this rule is the basis for obtaining fruits such as those that make up “The Spin“, the fourth album of the Padua band and whose name -“el giro”, translated into Spanish- can give you a more than clear idea about this new incursion.
The first thing we notice in this new record turn of Messa -note, released by the historic Metal Blade label-, is the adhesion of a new element, such as gothic rock. And the latent in-crescendo synthesizer that starts “Void Meridian” shows us a group that, literally, immerses itself in a terrain perhaps not explored before, but that the band embraces due to the internal urgency of getting involved in an unrepeatable era. Therefore, we notice from the outset a walk-through gothic rock in its roots, without being forced to wear someone else’s badge or fit into some derived movement.
That’s why “Void Meridian” works and surprises at first, because there is an atmosphere and narrative that denote in a crystalline way the purpose of Messa circa 2025. Similarly, the next “At Races” increases the bpm with its light ride, arriving after 2 and a half minutes to a valley of sadness that contributes to the vastness of a thick terrain, one where it is not to arrive and set foot, but to get to know that terrain without falling off the cliff. It is understandable, therefore, its choice as the first single, and in the context of the album, it works effectively.
If the synthesizer shows its prominence from the dawn of “The Spin“, “Fire on the Roof” accentuates it in the same way that the guitars in charge of Alberto and Marco come together for the explosion of energy with which Messa exposes his state of grace. It begins as the soundtrack of a drama and, immediately, another bombshell of powerful melodies, with a harmonic work that spreads its presence based on just enough production resources and the maximum in fresh ideas. Sara’s deployment in the voice is extraordinary throughout the album, but both in this track and in the following “Immolation” the point is given to highlight the firmness and security overflowing in her register. It is striking, even shocking, to hear Sara stating that, during the process of The Spin, she exposed her mental health to achieve the desired result. It is not only ‘singing well and hitting every note’, but transferring the honesty of his words to singing, which results in the achievement of new artistic heights.
While in The Spin the imprint of The Sisters of Mercy and Killing Joke is an omnipresent trait, “The Dress” borrows some things from Dead Can Dance, and the jazz vein of John Coltrane, at the heart of the piece, establishes a link between the creative brilliance of the present and the imperial mettle of its predecessors. This is where Messa makes the most of the narrative and atmosphere as vital elements in the liberating effect of his distinctiveness. And best of all, the aforementioned references do not stop there, but are incorporated into the DNA of a band that immerses itself in a certain era in the history of rock, and resurfaces on the surface of the ’20s with a consolidated language.
Although Messa has already tried acoustic elements in their previous works, the slide guitar at the beginning of “Reveal” is one of those crazy things that highlight the Italians’ stamp as a band that resorts to the unthinkable in favor of its own creative matrix. A touch of folk-blues in the style of the Mississippi Delta -think of legends like John Lee Hooker-, to give way to an electric discharge of lacerating riffs. Messa never denies its roots linked to doom. Rather, it optimizes its base sound to make it fit fluidly into a plate that dares to take the step into the unknown. And as a finishing touch, the 8 minutes and 45 seconds of “Thicker Blood“, a piece that does not limit itself to summarizing the sound concept of “The Spin”, but also shows us where the artistic needle is pointing for a band that obeys the aromas that follow their own nose.
Let’s stay a little bit on “Thicker Blood“, the last station of the album, and the longest. It’s the biggest piece on the album, not only because of its minutes, but because it makes you feel small, like a microscopic point in the cosmic immensity of our reality. At the same time, it magnifies you thanks to its emotional charge. A duality of sensations that is only possible in instances where the band is shown full body, precisely in the piece that sententiously closes an astral caliber album. We could even dedicate entire paragraphs to what Sara, Alberto, Marco and drummer Rocco send together, but what four musicians achieve by symbiosis around a common goal, speaks and says much more than any clinical analysis.
When the 41 minutes and 47 seconds of “The Spin” come to an end, there is the feeling of having crossed a threshold into a place that few dare to visit in metal. But and this we must be clear, the grace of a band with Messa’s dimensions is not only in the eclecticism of their style, but in the persevering search for expressiveness. And it’s a matter of reading the lyrics, where impossible and cursed love, self-sabotage, self-renunciation and the return of the self are themes present throughout his repertoire, reaching in “The Spin” a level of probity that in the live performance is transformed into a healing trance.
In music journalism there is a tendency to talk a lot about ‘masterpieces’, and metaphor is a resource that works to a certain extent. The problem is the lack of literary resources to describe what we cannot see tangibly, which allows us to define a masterpiece in its essence. From that point of view, “The Spin” has everything that makes it a work of superlative nature, like all its previous catalog. There is a row of ups and downs, like in the steep hills of Valparaíso. It envelops you in reflection and bites you in the flesh. It provides you with maternal warmth and, when you least expect it, destroys you emotionally. They are the thunderous effects of Scarlet Doom that its creators have meticulously designed, polished and refined in every groove throughout their discography. We couldn’t expect anything less from Messa. Much less in these times.